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Sonntag, 20. Juni 2021

Anna Laetitia Barbauld


Die Schriftstellerin Anna Laetitia Barbauld wurde 20. Juni 1743 geboren, sie schrieb zu einer Zeit, als es noch nicht so üblich war, dass Frauen schreiben. Sie gehörte natürlich zu der Gruppe von Frauen, die man irgendwann Blaustrümpfe nannte. Und auf dem Bild von Richard Samuel, das sich in dem Post Blaustrümpfe findet, ist sie auch zu sehen. Sie hatte als Autorin großen Erfolg, vor allem mit ihren Kinderbüchern. Auf einem Marmorstein im Familiengrab steht:

In Memory of ANNA LETITIA BARBAULD 
Daughter of John Aikin, D.D.
And Wife of The Rev. Rochemont Barbauld,
Formerly the Respected Minister of this Congregation.
She was born at Kibworth in Leicestershire, 20 June 1743,
and died at Stoke Newington, 9 March 1825.
Endowed by the Giver of all Good
With Wit, Genius, Poetic Talent, and a Vigorous Understanding
She Employed these High Gifts
in Promoting the Cause of Humanity, Peace, and Justice,
of Civil and Religious Liberty,
of Pure, Ardent, and Affectionate Devotion.
Let the Young, Nurtured by her Writings in the Pure Spirit
of Christian Morality;
Let those of Maturer Years, Capable of Appreciating
the Acuteness, the Brilliant Fancy, and Sound Reasoning
of her Literary Compositions;
Let the Surviving few who shared her Delightful
and Instructive Conversation,
Bear Witness
That this Monument Records
No Exaggerated Praise.

Ein ganzes Leben auf einem Marmorstein, ohne exaggerated praise. Sie hatte gegen die Sklaverei und gegen den Sklavenhandel gekämpft, sie hatte eine jüngere Generation von Dichtern für die Ideale von Liberté, Égalité und Fraternité gewonnen. Aber man mochte es nicht so recht, wenn sie politisch wurde. Wie in Sins of government, sins of the nation: or, a discourse for the fast (1793) oder Eighteen Hundred and Eleven (1812), einem pazifistischen Gedicht in dem sie den Untergang Englands und den Aufstieg Amerikas voraussagt. John Wilson Croker schreibt im Quarterly Reviewwe must take the liberty of warning Mrs. Barbauld to desist from satire, which indeed is satire on herself alone; and of entreating, with great earnestness, that she will not, for the sake of this ungrateful generation, put herself to the trouble of writing any more party pamphlets in verse. Barbauld hört erst einmal auf zu schreiben. Die Welt der Kritiker ist eine Männerwelt, Duncan Wu hat in einem sehr interessanten Artikel John Wilson Croker als that doberman of reviewers bezeichnet. Coleridge und Wordsworth, die die Schriftstellerin einmal geschätzt haben, werden sich gegen sie wenden. Weil sie jetzt keine Revolutionäre mehr sind, sondern Konservative geworden sind. Anna Laetitia Barbauld bleibt, wie sie ist, sie gibt ihre Ideale von Promoting the Cause of Humanity, Peace, and Justice, of Civil and Religious Liberty nicht auf. Und über ihr Gedicht Yes, injured Woman! rise, assert thy right! aus dem Jahre 1792 kann man heute noch nachdenken:

Yes, injured Woman! rise, assert thy right!
Woman! too long degraded, scorned, opprest;
O born to rule in partial Law's despite,
Resume thy native empire o'er the breast!
Go forth arrayed in panoply divine;
That angel pureness which admits no stain;
Go, bid proud Man his boasted rule resign,
And kiss the golden sceptre of thy reign.
Go, gird thyself with grace; collect thy store
Of bright artillery glancing from afar;
Soft melting tones thy thundering cannon's roar,
Blushes and fears thy magazine of war.
Thy rights are empire: urge no meaner claim,--
Felt, not defined, and if debated, lost;
Like sacred mysteries, which withheld from fame,
Shunning discussion, are revered the most.
Try all that wit and art suggest to bend
Of thy imperial foe the stubborn knee;
Make treacherous Man thy subject, not thy friend;
Thou mayst command, but never canst be free.
Awe the licentious, and restrain the rude;
Soften the sullen, clear the cloudy brow:
Be, more than princes' gifts, thy favours sued;--
She hazards all, who will the least allow.
But hope not, courted idol of mankind,
On this proud eminence secure to stay;
Subduing and subdued, thou soon shalt find
Thy coldness soften, and thy pride give way.
Then, then, abandon each ambitious thought,
Conquest or rule thy heart shall feebly move,
In Nature's school, by her soft maxims taught,
That separate rights are lost in mutual love.

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