Over the years, I’ve heard my father described as a Lothario, a drinker, a gambler, a man’s man, more interested in killing big game than in making movies. It is true that he was extravagant and opinionated. But Dad was complicated, self-educated for the most part, inquisitive, and well read. Not only women but men of all ages fell in love with my father, with that strange loyalty and forbearance men reserve for one another. They were drawn to his wisdom, his humor, his magnanimous power; they considered him a lion, a leader, the pirate they wished they had the audacity to be. Although there were few who commanded his attention, Dad liked to admire other men, and he had a firm regard for artists, athletes, the titled, the very rich, and the very talented. Most of all, he loved characters, people who made him laugh and wonder about life.
Dad always said he wanted to be a painter but was never going to be great at it, which was why he became a director. He was born in Nevada, Missouri, on August 5, 1906, the only child of Rhea Gore and Walter Huston. Rhea’s mother, Adelia, had married a prospector, John Gore, who started up several newspapers from Kansas to New York. A cowboy, a settler, a saloon owner, a judge, a professional gambler, and a confirmed alcoholic, he once won the town of Nevada in a poker game. Dad’s father was, of course, an actor, and in 1947, Dad directed Walter in 'The Treasure of the Sierra Madre', for which they both won Academy Awards.
Muss man mehr über den Filmregisseur und Schauspieler John Marcellus Huston sagen, der heute vor 110 Jahren geboren wurde? Die ➱Zeilen oben stammen von seiner Tochter Anjelica, die in seinem letzten Film, der Verfilmung von James Joyces ➱➱The Dead, mitgespielt hat. Und wohl manchmal auch Regie geführt hat. Was Huston da oben in der Hand hält, wird zu seinem Tod führen, The Dead kann er nur noch im Rollstuhl und mit dem Beatmungsgerät zu Ende bringen. Zu dem Film gibt es einen Post, der ➱The Lass of Aughrim heißt. Ist in den letzten Jahren wenig gelesen worden. Ich mag den Post, er ist mit Liebe geschrieben worden - aber er wird nicht gelesen. In den letzten 24 Stunden ist der Post zu ➱Julie Récamier über tausend Mal angeklickt worden. Ich weiß nicht weshalb, aber es wäre mir lieber, dass The Lass of Aughrim tausend Mal angeklickt würde.
Der Mann, der die Drehbücher zu beinahe all seinen Filmen selbst schrieb, liebte die Herausforderung einer Literaturverfilmung (wenn Sie zu dem Thema Literaturverfilmung mehr lesen wollen, dann klicken Sie doch ➱The Go-Between an). Er hat sich sogar an Moby-Dick herangewagt. Wenn man will, war sein erster Film ➱➱The Maltese Falcon auch eine Literaturverfilmung, aber der erste wichtige Film ist ➱➱The Red Badge of Courage. They don't want me to make this picture. And I want to make this picture, hat er zu Lillian Ross gesagt. Die durfte bei den Dreharbeiten dabei sein und im New Yorker darüber schreiben. Huston war mit ihr befreundet, er hatte keine Angst davor, dass ihm das widerfahren würde, was ➱Hemingway im Interview mit Lillian Ross passierte. Aus den Artikeln im New Yorker wurde das Buch Picture, der erste Bericht darüber, wie es hinter den Kulissen von Hollywood aussah (the first blow-by-blow account of what really goes on). ➱S. N. Behrman nannte das Buch the funniest tragedy that I have ever read.
Im Vorwort zu seiner Autobiographie An Open Book schreibt Huston: My life is composed of random, tangential, disparate episodes. Five wives; many liaisons, some more memorable than the marriages. The hunting. The betting. The thoroughbreds. Painting, collecting, boxing. Writing, directing and acting in more than 60 pictures. I fail to see any continuity in my work from picture to picture - what's remarkable is how different the pictures are, one from another. Nor can I find a thread of consistency in my marriages. No one of my wives has been remotely like any of the others - and certainly none of them was like my mother. They were a mixed bag: a schoolgirl; a gentlewoman; a motion-picture actress; a ballerina; and a crocodile. Marilyn Monroe gehörte nicht zu seinen Ehefrauen, aber er gab ihr die erste Rolle in einem seriösen Film. Auch wenn sie hier wie immer ein klein wenig unseriös aussieht.
Ich mag The Asphalt Jungle, obgleich er selten zu den großen ➱Filmen Hustons gerechnet wird. Wie The Misfits, auch wieder mit Marilyn Monroe, ein wunderbarer ➱Spätwestern. Der letzte Film von Marilyn und von Clark Gable, dem sein deutscher Synchronsprecher ➱Siegfried Schürenberg bis zu diesem Film treu geblieben war. Montgomery Clift spielte noch in John Hustons Film ➱Freud die Hauptrolle, aber wenig später war er auch tot. Vielleicht sollte ich mal eben das schöne Gedicht Marilyn Monroe (1960) von ➱Red Shuttleworth zitieren, das schon in dem Post ➱Marilyn Monroe steht.
I don't have to wear a halo all the time.
She drooled like any chloral addict.
Waking up in her Mapes Hotel room's shower,
Marilyn asked for a steak sandwich,
skip the mayo. A make-up girl offered
to find her a Paiute coyote fetish.
The gravediggers are waiting, Marilyn snapped.
Huston or Miller? She brushed her bone-blonde
dry-as-the-Great-Basin hair, concealed it
with a smoke-blue, flat brim Stetson,
announced that her ass was sore
from the pick-up truck in The Misfits.
She winked at Gable, I used to remember
all my lines when I was an angel.
Im Zweiten Weltkrieg hat der Captain (später Major) John Huston Dokumentarfilme für die Armee gedreht (so wie ➱John Ford Filme für die Navy drehte). Die in den ➱Archiven verschwanden, die Army mochte diese Filme nicht (Sie können hier seinen letzten Film ➱Let there be Light sehen), aber Huston hat sie sich zu Hause immer wieder angesehen. Als das Museum of Modern Art 1946 Let there be Light zeigen wollte, wurde der Film zwei Minuten vor der Premiere von der Militärpolizei beschlagnahmt. Der Film, der die Behandlung vom Krieg traumatisierter Soldaten zeigt, war sicherlich nicht das, was die Army haben wollte: I think it boils down to the fact that they wanted to maintain the ‘warrior’ myth, which said that our Americans went to war and came back all the stronger for the experience, standing tall and proud for having served their country well.
Am Ende seiner Autobiographie schreibt John Huston: So there you are, for what it’s worth. The whole story has not been told, of course. I’ve refrained from making any dark disclosures regarding my secret life. My misdeeds are not sufficiently evil to justify their being put on display. They are insignificant. Damningly so. On the other hand, I haven’t recounted some of the more decent things I’ve done. They, too, lack sweep and magnitude. They are about on a level of insignificance with my wrong-doings. There have been times when I confused the two lists: found myself cringing at the memory of a good deed and glowing at the memory of a bad one.
Da hatte er gerade die völlig schräge Verfilmung von ➱Flannery O'Connors Wise Blood abgedreht. Meisterwerke wie Under the Volcano, Prizzi's Honor und The Dead sollten folgen.
Noch mehr Huston hier im Blog: Michael Caine, Steve Cochran, Skandal, Molly, Bloomsday, Understanding Poetry, McCool. Und bei den Links, die zwei Pfeile haben, kann man den Film sehen.
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