Dienstag, 17. September 2013
Hank Williams
Es gibt Filme, die tauchen einmal auf, bekommen einige hervorragende Kritiken und verschwinden dann auf ewig. Zu denen gehört leider Daryl Dukes Payday (1973), ein Film über einen Country Sänger (hervorragend gespielt von Rip Torn), der am Ende seiner Karriere angekommen ist. The musician’s name is Maury Dann and he’s perhaps on the edge of stardom and certainly on the edge of an abyss, schrieb ➱Roger Ebert in der New York Times. Ein Road Movie, das auf der Straße ins Verderben spielt. Das gnadenlos die Kommerzialisierung der Country Music (noch vor Robert Altmans Nashville) aufzeigte. Nicht nur Roger Ebert lobte den Film, der Engländer Tom Milne schrieb im Monthly Film Journal: the excellent camerawork ... makes dazzlingly unshowy use of the Alabama landscapes in this odyssey through endless highways bounded on the one hand by plastic motels and sweaty night-spots, and on the other by idyllic green pastures schrieb. ➱Pauline Kael besprach den Film positiv (das will etwas heißen): An exceptionally functional script, by the novelist Don Carpenter, makes it possible for the director, Daryl Duke, to cover the grimy country music scene of a small-time recording star -- a goaty, rancidly unromantic third-rate Johnny Cash. Stanley Kauffmann hielt Payday für einen der zehn besten Filme des Jahrzehnts.
Es war damals jedem Filmkritiker in Amerika klar, dass Payday die Geschichte von ➱Hank Williams erzählte. Hank Williams wurde heute vor neunzig Jahren geboren, da muss man natürlich eine Hank Williams CD auflegen. Oder zumindest in ➱I'm so lonesome I could cry hinein hören. Die ➱Hank Williams Story wäre es auch wert, dass man sie sich anschaut. Und was gibt es Passenderes zur Feier des Tages, als ein Gedicht von Red Shuttleworth?
Hank Williams (1952 / 1953)
for Tom Russell
They never tell you each road is a way
to meet shrill women who make you lonelier.
They never say the next train is short of seats.
When you bang your head on the inside of a back seat
car door, there's never a trim angel there,
just the devil disguised as radio music.
Morphined, chloraled, boozed: the snow
out on the highway is the color of watered down whiskey.
The last time he saw his star-wobbling soul in a mirror
it whispered, Every child is born to scare its momma.
At least there's no factory grindstone,
no Detroit hotel room with a concrete floor.
As two bottles clink on the floor below his jaw,
Hank can't find a way to turn around.
Falls Sie den amerikanischen Dichter Red Shuttleworth nicht kennen sollten, dann sollten Sie unbedingt diesen ➱Post lesen (und vielleicht auch ➱diesen). Auf jeden Fall sollten Sie in den ➱Blog von Red Shuttleworth hineinschauen. Über tausend Gedichte von einem der interessantesten Dichter, den Amerika zur Zeit zu bieten hat.
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Payday, like Nashville Rebel (with a very young Waylon Jennings), is instructive for those of significant talent who are smitten with man-in-the-mirror. I met Don Carpenter (affable... happy that day to hang around his old school) when he visited San Francisco State University somewhere around 1972-1974.
AntwortenLöschenMany thanks for including my Hank Williams poem in this blog post!
Red Shuttleworth