Samstag, 1. Oktober 2022

Happy Birthday, Mr President


Happy Birthday, Mr President, hat Marilyn Monroe vor sechzig Jahren gesungen. Hat Emmylou Harris jemals für Jimmy Carter gesungen? Im Weißen Haus ist sie ja als sein Gast gewesen. Aber wenn niemand für ihn singt, gratulieren müssen wir heute schon: der ehemalige Präsident der USA Jimmy Carter wird heute achtundneunzig Jahre alt. Er war ein anderer Präsident als Donald Trump, er war ein Präsident, für den die Allman Brothers sangen. Und der Bob Dylan und Willie Nelson ins Weiße Haus einlud. Und für den John Wayne sagte: I have come here tonight to pay my respects to our 39th President, our new Commander-in-Chief and to wish you Godspeed, Sir, in the uncharted waters ahead. Starting tomorrow at high noon, all of our hopes and dreams go into that great house with you. For you have become our transition into the unknown tomorrows. And everyone is with you. I am privileged to be present and accounted for in this capitol of freedom to witness history as it happens … to watch a common man accept uncommon responsibilities he won 'fair and square' by stating his case to the American people … not by bloodshed, beheadings, and riots at the palace gates. I know I am considered a member of the opposition … the Loyal Opposition … accent on Loyal. I’d have it no other way. In conclusion, may I add my voice to the millions of others all over the world who wish you well, Mr. President. All we ask is that you preserve this … one Nation … under God … with liberty and justice for all. And we have no doubt you will, Sir.

Das konnten Sie schon in dem Post ein anderes Amerika lesen. Wenn Sie dem Geburtstagskind gratulieren wollen, dann können Sie das hier auf der Seite des Carter Centers tun. Als Jimmy Carter nicht mehr Präsident war, hat der Nobelpreisträger das Carter Center gegründet und gute Werke getan. Und er hat Bilder gemalt und Gedichte geschrieben. Ich stelle hier heute zur Feier des Tages einige seiner Gedichte ein. Um das erste Gedicht Light Comes in Turkey Country zu verstehen, muss man wissen, dass Carter leidenschaftlich gerne Truthähne jagt. Mit vierundneunzig Jahren hat er seinen größten Truthahn geschossen. 

Light Comes in Turkey Country

I know the forest on my farm 
best at breaking day 
when birdcalls seem to draw 
the darkness back 
that cages me. 
The dim tree limbs 
fragment the barely luminescent sky, 
a metronomic whippoorwill 
wakes the distant, lonely doves, 
strangely wary when they call, 
the ground and saplings come in view, 
the pileated's crazy cry 
is punctuated by its hammer blows on wood 
and a barred owl wants to know 
who cooks for me. 
Distance takes the jagged edges off 
the crows' more raucous sound 
and then perhaps, perhaps, 
a far-off gobbler's piercing call 
ends all that reverie. 
I move that way, very carefully. 
I hardly breathe, and move that way. 

1994 war sein Gedichtband Always a Reckoning and Other Poems erschienen. Er hatte sich dafür vorbereitet, wie er 2003 in einem Interview sagte: ten years ago, I wanted to write a book of poems. I approached with some temerity a couple of distinguished poets (Miller Williams and James Whitehead) at the University of Arkansas who took me under their wing, and I received the equivalent of a postgraduate course in poetry. Es ist ein sehr persönliches Buch mit Gedichten über seine Jugend und seine Familie geworden. Sein Buch A Full Life: Reflections at Ninety (2016) hat er seiner Frau Rosalynn gewidmet: To Rosalynn, who has kept my life full of love. Die hatte er 1994 in Always a Reckoning auch schon bedichtet:

Within a crowd, I'd hope her glance might be
for me, but I knew that she was shy, and wished
to be alone.

I'd pay to sit behind her, blind to what
was on the screen, and watch the image flicker
upon her hair.

I'd glow when her diminished voice would clear
the muddled thoughts, like lightning flashing in
a gloomy sky.

The nothing in my soul with her aloof
was changed to foolish fullness when she came
to be with me.

With shyness gone and hair caressed with gray,
her smile still makes the birds forget to sing
and me to hear their song.
 

She'd smile, and birds would feel that they no longer
had to sing, or it may be I failed
to hear their song
.

Die vierundvierzig Gedichte in Always a Reckoning and Other Poems sind keine große Lyrik, sie sind stille, persönliche Lyrik. Manches ein wenig im Stil von Robert Frost, der 1961 bei Kennedys Inauguration ein Gedicht vortrug (bei Carters Gala gab es ein Gedicht von James Dickey), wie das Gedicht Some things I love:

Your enchantment in a lonely wood,
The fight and color of a rainbow trout,
My in-basket empty and a new good book,
Binoculars fixed on a strange new bird,
Sadie’s point, and a covey of quail,
The end of a six-mile run in the rain,
Blue slope, soft snow, fast run, no fall,
A dovetail joint without a gap,
Grandchildren coming in our front door,
The same ones leaving in a day or two,
And life, till what rhymes with breath
Takes me from all things I share with you

Die Literaturkritikerin Michiko Kakutani, die berühmt war für ihre ätzenden Verrisse, hat in der New York Times Carter als einen mediocre poet bezeichnet: As President, Mr. Carter was frequently criticized for lacking a real vision; he was widely described as a technician, an engineer, an ineffectual manager lacking imagination, passion and focus. As one associate put it, he "knew all the words and none of the music." The same might well be said of the poems in "Always a Reckoning": well-meaning, dutifully wrought poems that plod earnestly from point A to point B without ever making a leap into emotional hyperspace, poems that lack not only a distinctive authorial voice, but also anything resembling a psychological or historical subtext. 

Michiko Kakutani ist eine umstrittene Kritikerin, Jonathan Franzen hat sie the stupidest person in New York City genannt. Sie schreibt seit fünf Jahren keine Kritiken mehr. Pieke Biermann kommentierte das im Deutschlandfunk so: Im Sommer 2017 war es soweit: Der personifizierte Schrecken des US-Literaturbetriebs trat ab. Über drei Jahrzehnte hatte Michiko Kakutani den Chefkritikerposten der „New York Times“ bekleidet – weniger Literaturpapst als Scharfrichter, pulitzerpreisgekrönt, mit rigoros scharfer Klinge und der Macht über Leben und Tod von – zumindest – literarischen Karrieren. Nur wenige, die mal „kakutanisiert“ worden waren, erholten sich davon und wetzten dann selbst die Messer, wie Jonathan Franzen, Philip Roth, Tom Wolfe, Norman Mailer und andere. Jimmy Carters Gedichtband kann man immer noch kaufen, seine Gedichte kann man immer noch lesen.

1 Kommentar:

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